W ramach IX Bałtyckiego Festiwalu Nauki odbyły się zajęcia zorganizowane przez zespół projektu “Bóbr z delty Wisły” dotyczące biologii oraz działalności tych największych europejskich gryzoni.

W spotkaniu uczestniczyła klasa V a i b ze Szkoły Podstawowej w Pogórzu, pod opieką pani Ewy Rajewskiej.

Najpierw, w budynku wydziału Biologii, odbył się wykład. Dr Adrian Zwolicki – szef projektu opowiedział o biologii bobra, o tym, jak bóbr jest postrzegany przez ludzi i jakie kłopoty mogą wynikać z jego obecności w sąsiedztwie. Następnie odbyła się wycieczka autokarem do Ujścia Wisły, na stanowisko bobrowe. Dzieci zobaczyły czynne żeremie, na które weszły (wszystkie razem – konstrukcja nie zawaliła się :) ). Rozpoznawały ślady działalności bobrzej – zgryzy – na okolicznych drzewach.
Wielkie zainteresowanie wzbudził szkielet bobra znaleziony obok żeremia.

Więcej zdjęć w galerii (wybierz album ‘Bałtycki Festiwal Nauki’). Zapraszamy!

Asia prezentuje bobrzą czaszkę, fot. Szymon SaathZaciekawieni uczestnicy warsztatów, fot. Katarzyna KamińskaMakiety przedstawiające etapy powstawania rozlewisk bobrowych na skutek spiętrzenia wody wywołanego przez tamę etap 1., fot. Joanna KomarMakiety przedstawiające etapy powstawania rozlewisk bobrowych na skutek spiętrzenia wody wywołanego przez tamę etap 2., fot. Joanna KomarMakiety przedstawiające etapy powstawania rozlewisk bobrowych na skutek spiętrzenia wody wywołanego przez tamę etap 3., fot. Joanna KomarJak działa bobrza tama?, fot. Katarzyna KamińskaZaangażowani w bobrzą grę, fot. Joanna KomarKasia i uczestnicy bobrzej gry, fot. Joanna KomarSzymon i uczestnicy bobrzej gry, fot. Katarzyna KamińskaW bobrzej grze trzeba odpowiadać na bobrowe pytania. Kto słuchał uważnie części wstępnej, poradził sobie bez problemów, fot. Joanna KomarW bobrzej grze trzeba odpowiadać na bobrowe pytania. Cała grupa zastanawia się nad prawidłową odpowiedzią, fot. Katarzyna KamińskaAsia i i uczestnicy bobrzej gry, fot. Katarzyna KamińskaW bobrzej grze trzeba odpowiadać na bobrowe pytania. Zamyśleni uczestnicy, fot. Katarzyna KamińskaRozprawa sądowa nad bobrem: po lewej oskarżyciel, po prawej obrońca i w środku sędzia, fot. Katarzyna KamińskaKasia tłumaczy jak rozpoznać na ile zgryzów została ścięta gałązka, fot. Szymon SaathPamiątkowa fotka z czaszką bobra, fot. Szymon SaathPamiątkowa fotka z czaszką bobra, fot. Szymon SaathUczestnicy warsztatów z prowadzącymi, fot. Szymon Saath
Prezentacja o bobrze, fot. Katarzyna KamińskaPrezentacja o bobrze, fot. Katarzyna KamińskaPrezentacja o bobrze, fot. Katarzyna KamińskaPrezentacja o bobrze, fot. Szymon SaathJest pytanie- są chętni, to lubimy, fot. Katarzyna KamińskaAsia myje zęby, a bóbr?! ;) fot. Katarzyna KamińskaJak długie są siekacze bobra? My już znamy odpowiedź :) fot. Katarzyna KamińskaNa niektórych czaszka robi ogromne wrażenie, fot. Szymon SaathCzaszka jest fascynująca, fot. Katarzyna KamińskaCzaszka jest fascynująca, fot. Szymon SaathPamiątkowe zdjęcie z czaszką, fot. Szymon SaathPamiątkowe zdjęcie z czaszką, fot. Szymon SaathPamiątkowe zdjęcie z czaszką, na zdjęciu Pani Dyrektor mgr inż. Elżbieta Elmrych, fot. Szymon SaathOswajanie z czaszką, fot. Katarzyna KamińskaJak działa tama bobrowa? Nasze makiety są niezbędne do zrozumienia, fot. Szymon SaathJak działa tama bobrowa? Nasze makiety są niezbędne do zrozumienia, fot. Szymon SaathW czasie przerwy uczniowie próbowali zbudować żeremie ;) fot. Szymon SaathBobrza gra z bobrzymi pytaniami, fot. Szymon SaathI czas zacząć zabawę, fot. Katarzyna KamińskaUczestnicy warsztatów z prowadzącymi, fot. Szymon Saath
Szymon opowiada o budowie żeremia i bobrowej rodzince, fot. Katarzyna KamińskaSzymon opowiada o budowie żeremia i bobrowej rodzince, fot. Katarzyna KamińskaAsia pokazuje zęby bobra, fot. Katarzyna KamińskaKasia wyjaśnia dlaczego bóbr nazywany jest budowniczym, fot. Szymon SaathAsia ze swoją grupą przy żeremiu, fot. Szymon SaathGrupa Asi poznaje budowę żeremia - domu bobra, fot. Szymon SaathCzaszka jak zawsze robi wrażenie, fot. Szymon SaathKasia opowiada o diecie bobrów i ich ulubionej wierzbie, fot. Szymon SaathKasia wyjaśnia zasadę działania tamy bobrowej w oparciu o makiety, fot. Szymon SaathJak bobry zgryzają patyczki? Szymon wyjaśnia co zjadają bobry, fot. Katarzyna KamińskaMłodzi tropiciele, fot. Katarzyna KamińskaJa laaaatam nad kanałem bobrowym, fot. Katarzyna KamińskaWidzę bobra! ... a nie to krowa ;) fot. Katarzyna KamińskaCzyje kaloszki są bardziej ubłocone? fot. Katarzyna KamińskaPrawdziwy terenowiec wygląda dokładnie tak! fot. Katarzyna KamińskaZ cyklu: chcę być bobrem :) fot. Katarzyna KamińskaZadowoleni i uśmiechnięci nowi, młodzi 'bobrolodzy' wracają do szkoły, fot. Katarzyna KamińskaUczestnicy warsztatów. Zadanie: znajdź prowadzących :)
Prezentacja multimedialna wprowadzająca w bobrowy temat rozpoczęła warsztaty, fot. Szymon SaathUczniowie przyglądają się siekaczom bobra, fot. Szymon SaathUczniowie z zainteresowaniem przyglądają się śladom zębów na zgryzionym przez bobra pniaku, fot. Szymon SaathCo zjada bóbr? Uczniowie już wiedzą, że bobry uwielbiają młode gałązki oraz łyko drzew, fot. Szymon SaathNiezmiennie czaszka cieszy się największym zainteresowaniem, fot. Szymon SaathZ cyklu: chcę być borem, przymierzanie żuchwy :), fot. Szymon SaathAsia wyjaśnia etapy powstawania rozlewisk bobrowych na skutek spiętrzenia wody wywołanego przez tamę w oparciu o makietę, fot. Szymon SaathAsia wyjaśnia etapy powstawania rozlewisk bobrowych na skutek spiętrzenia wody wywołanego przez tamę w oparciu o makietę, fot. Szymon SaathUczestnicy warsztatów zza pniaka zgryzionego przez bobra, fot. Szymon Saath'Sąd nad bobrem' wzbudza wiele kontrowersji, jednak uczestnikom dyskusji udało się znaleźć pozytywne aspekty bobrzej działalności, fot. Szymon SaathWszyscy uczestnicy chętnie wzięli udział w grze podsumowującej warsztaty 'Zagraj z bobrem', fot. Katarzyna KamińskaW bobrzej grze znajdują się pytania zarówno o samego bobra i jego działalność, ale także o teren Żuław Wiślanych, fot. Szymon Saath'Zagraj z bobrem', fot. Szymon Saath'Zagraj z bobrem', fot. Szymon Saath'Zagraj z bobrem', fot. Szymon SaathUczestnicy warsztatów 'Bóbr na Żuławach' Szkoły Podstawowej w Wiercinach oraz prowadzący: Asia, Kasia i Szymon
Zaczęło się od biegu z wału, fot. Joanna KomarKasia opowiada o biologii bobra, fot. Joanna KomarSzymon zapoznaje uczniów z inżynierską działalnością bobrów, fot. Joanna KomarTrochę o diecie bobrów, aby obalić mit o tym jakoby wyjadały one wszystkie ryby ze stawów, fot. Joanna KomarKasia wyjaśnia etapy powstawania rozlewisk bobrowych na skutek spiętrzenia wody wywołanego przez tamę w oparciu o makiety, fot. Joanna KomarUczniowie na tropie ;), fot. Joanna KomarUczniowie na tropie ;), fot. Joanna KomarKasia zapoznaje uczniów z inżynierską działalnością bobrów, fot. Joanna KomarUczestnicy warsztatów zmierzyli żeremie na tym stanowisku. Przekonali się tym samym, że bobry musiały napracować się nad skonstruowaniem swego domu, fot. Joanna KomarPraca w terenie niesie ze sobą pewne niebezpieczeństwa. Jedna z uczennic o mały włos zgubiłaby kaloszka :), fot. Joanna KomarOmówienie budowy czaszki, fot. Joanna KomarSzymon wykłada o sezonowości bobrzej diety, fot. Joanna KomarNa wszystkie pytania małych, ciekawych tropicieli, zawsze chętnie odpowiadamy... ;), fot. Joanna Komar...jednak czasami potrafią zadziwić ;), fot. Joanna KomarW poszukiwaniu innych bobrowych śladów. Udało się zlokalizować odchody bobra, fot. Joanna KomarTradycyjnie - pamiątkowe zdjęcie z czaszką, fot. Joanna KomarEnergiczni uczniowie ;), fot. Joanna KomarUczniowie Szkoły Podstawowej w Koźlinach oraz Kasia i Szymon - prowadzący warsztaty, fot. Joanna Komar